Thursday, May 29

Chemical plant visit: I love chemicals even more :D

Aku buat dua post hari ini. Maaflah, ada banyak benda yang nak dikongsi bersama. Kamu tanak baca pun tak apa. Aku gian untuk mengupdate blog ni. Heheh.

Hari ni aku menghadiri seminar di tempat kerja. Bukanlah seminar sangat, tapi lebih kepada melawat chemical plant, tempat penghasilan Neopor dan Styropor. BASF menghasilkan banyak produk berasaskan polymer, dan 33% daripadanya ialah bahan asas untuk penghasilan plastik.

Ada satu lecture tentang plastik. Makin bertambah kesedaran aku tentang betapa pentingnya plastik dalam kehidupan. Look around you, plastic is everywhere. Ceramah hari ini dalam bahasa Inggeris. So, tak perlulah translator lagi. Seminar tentang environment beberapa bulan lepas diadakan dalam bahasa Jerman, so most of the time aku cuma ternganga (literally la - bukan ternganga betul-betul). Ceramah hari ini mengingatkan aku tentang lecture di UTP. Adeh..malas pulak rasanya nak kembali belajar.

Dalam plant tersebut, kami diberi peluang untuk melihat lebih dekat bagaimana Neopor dan Styropor dihasilkan. Siap boleh sentuh lagi the last product yang belum dipacking untuk pasaran. Kagum jugalah aku, mungkin kerana selama ini aku asyik berada dalam office saja. Peralatan yang digunakan pun nampak canggih. Hehehe.

At 2.30 p.m., seminar dan plant visit tamat seperti yang dijadualkan. Aku kagum juga dengan time management di sini, semuanya berjalan seperti yang dijadualkan. Tak ada tangguh-tangguh walau seminit. Dan hari ini, aku gembira kerana dapat makan percuma. Makan tengah hari tadi ditaja oleh BASF. Alhamdulillah :D

Hari ini aku rasa aku sangat bertuah kerana memilih Chemical Engineering 4 tahun lepas. Walaupun aku masih belum tahu macam mana masa depan aku nanti, di manakah aku akan tercampak, namun, jauh di sudut hati aku, aku berasa sangat bersyukur. Kerana chemical engineering, aku berada di sini hari ini. Dan kerana chemical engineering aku dapat bertemu beberapa orang istimewa dalam hidup aku. :D


p.s:
Bosan kan cerita aku. Maaflah aku syok sendiri hari ini. :p

2 comments:

dayla said...

chemical eng gives me more reasons to love engineering courses. hihi.

moroka said...

very true. :D