Friday, April 18

K-Drama worth watching...

Baru saja tamat menonton Dae Jang Geum untuk kali kedua. First time tengok drama ni tahun 2005 kalau tak silap perkiraan. Memang best. Mungkin sebab aku peminat drama korea agaknya. Aku tahu, ada sesetengah orang memang menyampah dengan drama korea ni. Siap bagi list reason lagi sebab apa tak suka drama korea. Who cares? Masing-masing ada minat sendiri. Aku tak kisah asalkan aku dan kamu bahagia okay. Hahahaha.

Now, back to the topic, this is my all time favourite korean drama list (mengikut rankingku..hehehe), recommended to any korean drama lover. Even if you're not, you can start to watch it now, maybe you will know why we like korean dramas.


1. Dae Jang Geum/Jewel In The Palace - the longest and maybe the best korean drama that I have watched so far. Consists of 70 episodes with total 54 hours of show. With a lot of moral values, great story of a great woman, great costumes, this drama is a must watch show.
2. Full House -the first korean drama that I watched. Love it. I didn't remember how many times I have watched it over and over (it must be more than 5 times for sure..hehe). I started to watch other korean dramas after falling deeply in love with this drama. Wahaha=p

3. My Girl - ini bukanlah drama kedua atau ketiga, tetapi drama ini memberikan impak yang agak besar selepas Full House. It is very enjoyable for sure. Seingat aku, aku cuma menonton drama ini 3 kali sahaja. Lepas itu naik malas, sebab aku sudah ingat satu persatu jalan ceritanya. Hahahaha.

4. Love Story in Harvard - drama ini agak serius, dan mungkin membebankan minda kerana jalan ceritanya yang agak berat. Tentang student, tentang kerja amal, tentang pekerjaan (lawyer dan doktor), tentang penyakit dll...berat bukan? Tapi jangan risau, endingnya yang mantap akan membuatkan segala keberatan itu berakhir. Hehehe. :D


5. Bad Family - Bukanlah tentang ahli keluarga mafia atau gangster, tapi cuma tentang ahli keluarga yang tidak berapa baik pada mulanya. Drama yang memang menghiburkan, dan boleh dilayan ketika bosan, sambil memakan cekedis. Worth watching sebab tu masuk dalam list ni. :D


6. Fantasy Couple - Menarik sebab jalan ceritanya yang unik. Expect the unexpected. Vengeance can turn into love and care, and vice versa. I simply love it. :D



7. Super Rookie - you're not excellent in study, doesn't mean that you will not be excellent in your career. It is a very funny and inspiring drama. Berjaya menarik abang aku (yang bukanlah penggemar cerita korea) untuk menonton sehingga habis. Aku bangga. :D

8. Wonderful Life - Life is so wonderful, even though there a lot of pain that we must endure before we can achieve that wonderfulness. Small mistake sometimes leads to greater problem in the future, but it can also teach us to be more independent, and be more mature. And, the little girl in this drama is vereh cute =D


9. Winter Sonata - drama yang menyayat hati. Untuk mereka yang sentimental, cerita ini sememangnya sesuai untuk jiwa raga anda. Bersedialah untuk bersedih dari awal sehingga ke akhir cerita. Sob3x...huh.~

10. Successful Story of A Bright Girl - cerita tentang kanak-kanak periang dengan jejaka yang egoistik. Bolehlah dilayan jika bosan.


11. Sweet 18 - What happens when you got married at a very young age in the modern world. 18 is considered young nowadays, tak matang lagi orang cakap. Enjoyable drama. :D


12. Stairway to Heaven - konsep dramanya hampir sama dengan Winter Sonata, tapi masing-masing ada keunikannya yang tersendiri. Sedih yang tak berpenghujung..huhuhu. ~



So far, itu je kot. Drama yang aku rasa boleh la ditengok sekali, lepas itu boleh delete terus daripada hard disk pun ada jugak. Ni ha...

- Autumn in my heart
- Rebirth
- My Name is Kim Sam Soon
- Sorry, I love you
- Hwang Jin Yi
- Coffee Prince
- Hello! Miss.
- Lovers in Paris
- Summer Scent
- Alone in Love
- Delightful Girl Choon Hyang
- Goong aka Princess Hours
- My Love Patzzi

Lepas ni, aku nak tengok:

- All in (24 episodes)
- Jumong (81 episodes) - lagi banyak daripada Jang Geum, best sangatkah??


Ada lagikah drama-drama best yang aku tertinggal? Banyak sangat drama baru sekarang ni, aku pun tak tahu mana satu yang nak dilayan.


17 comments:

bulanbintang said...

skang mase utk usha citer single daddy in love..besh siot

moroka said...

best ke? nanti aku usha.

moroka said...

ooo oh ji-ho yang blakon. best kot. dia blakon "fantasy couple" pun best gak.

aaa..aku lupa nk letak fantasy couple dlm list favourite. x bole jadi ni.

bulanbintang said...

haha.. fantasy couple org ckp besh..aku dok tgk lg..oit rosli ader citer tu? burn ar kalo ader dlm dextop ko.. aku nk tgk..

moroka said...

rasanya ada dalam pc kat rumah. nanti aku bawak ke utp bln 7 nanti. ceritanya memang sweet pun..untuk orang2 romantik laaagi la sweet sgt2. hahahaha. :D

eira eixora said...

waaaaaaaa..bagusnyeerr
sume list citer ade
leh buat rujukan untuk search ni

yang paling menarik & saya suka my girl...sebabnya, jalan citer dia best sgt.

second best, love story in harvard. Walaupun diorg couple tp study ttp no . 1..

Yang lain ada yang tak tgk lagi. Ada yg dah tgk..

Papepun many thanks for the list =P

dayla said...

ok.

aku suke...

full house! (best gileee)

stairway to heaven

autumn in my heart.

hehe.act tu je yg tgk pon :P

sume best.

nnt aku nk tgk cite2 yg dlm list nila.... :)

moroka said...

anis,list tu mungkin berbeya bagi setiap orang. Ada orang suka goong n coffee prince, tapi aku x suka.anyway, i'm just sharing my opinion. Ranking 1-7 tu memang wajib tengok. Hehehe. :D

dayla,layan2. aku pun banyak lagi drama yang nak dilayan. kalau ada update apa-apa yg best, sharelah ye. :D

moroka said...

*typo: berbeza (bkn berbeya)

blame the german's keyboard. huhuhu.

Anonymous said...

how about j-drama?

moroka said...

x byk sgt j-drama yang dilayan. boleh bilang ngn jari la berapa kerat je j-drama yg pernah dilayan. any recommendation utk j-drama?

fathiah zulkafli said...

wow.thnx for the list.sng nk search for korean dramas yg besh ni.hehe

CikJa said...

tgk lah drama jepun...
my suggest ermm... hana yori dango...
n pride..
taiwan drama pun best gak..

fathiah zulkafli said...

hana yori tu bukan dh lame ke?lgpun cite die cm meteor garden je.trus jd cliche coz we can expect d ending.hehe

moroka said...

thanks for the comments. hana yori dango memang mcm meteor garden trus. never watch pride before.

i do watch n enjoy jdorama. some of my favs:
- attention please
- gokusen
- great teacher onizuka
- my boss my hero
- engine
- beautiful life
- one litre of tears
- etc..

n as for taiwan drama, i only watched metoer garden, which i can say is good.

fathiah zulkafli said...

yup seriously sebijik gedebuk kan?tp meteor garden lg besh la kot.but the fact tht it consumes too much time mmg agak menyakitkan la.lame sgt.hhehehe.yea i watched some of those jdrama too.i really like beautiful life.i even own the ost CD of it tp dh ilang mse pndh.but tht drama really moved me tho.gokusen is great too but GTO is better.one litre of tears really made me cry.at last.hehe =p

moroka said...

i love meteor garden too. and true, GTO is better than gokusen. :D