Thursday, January 3

Setahun berlalu lagi...

Setahun berlalu lagi, meninggalkan seribu satu kenangan pahit manis yang tidak mungkin dapat dilupakan buat selama-lamanya. Mungkin banyak kenangan yang pahit, mungkin juga banyak kenangan manisnya. Hanya diri sendiri yang mengerti sejauh mana kegembiraan atau pun kesedihan dan penderitaan yang telah dialami. Orang kata, yang berlalu biarlah berlalu. Yang mendatang harus dilalui dengan penuh azam dan iltizam. Mungkin orang boleh kata apa saja kerana bukan mereka yang melalui jalan seperti yang kita lalui.

Setahun berlalu lagi, aku masih lagi bernafas di Bumi-Mu yang indah ini. Alhamdulillah. Aku panjatkan kesyukuran yang teramat kepada-Mu Ya Allah kerana aku masih dapat merasai indahnya hembusan bayu, aku masih lagi dapat melihat sayupnya mentari senja, dan aku masih dapat lagi mendengar merdunya alunan suara alam. Yang paling penting, aku masih lagi dapat bersama orang-orang yang aku sayangi. Alhamdulillah...

Setahun berlalu lagi, masihkah aku dengan resolusi lama yang mungkin tidak dapat aku capai? Masihkah aku dengan angan-angan lama yang terus diulang-ulang hingga aku sendiri naik jemu? Masihkah aku mengharapkan pada yang tidak pernah sudi? Mungkin ya...mungkin tidak. Hanya masa akan menentukan. Perlukah aku menunggu sehingga setahun lagi? Atau perlukah aku hanya meluputkan segala yang tidak tercapai itu hingga tinggal menjadi kenangan. Yang aku tahu, kalaulah ia menjadi kenangan, kenangan ini bukanlah kenangan yang terindah.

Setahun berlalu lagi, perlukah aku mengutuskan resolusi baru yang mungkin tidak akan dapat aku capai hingga ke penghujung tahun nanti? Perlukah aku melakarkan satu lagi resolusi demi melenyapkan resolusi semalam yang masih lagi menjadi igauan di saat tidur malamku. Perlukah? Aku sendiri tidak mengerti. Kadang-kadang, bagi aku resolusi itu hanyalah ilusi yang menjadi mainan apabila tiba tahun baru. Melakarkan resolusi untuk berubah, tapi realitinya, resolusi itu hanya meletus di bibir. Tiada niat dan perlakuan sebenar yang menuju ke arah mencapai resolusi itu. Sedar tak sedar, setahun berlalu, dan resolusi itu tidak pernah dicapai.



Setahun berlalu lagi, aku hanya dapat merancang ke jalan manakah yang patut dan ingin aku jejaki. Namun yang menentukan segalanya hanyalah Dia. Semoga setahun yang bakal mendatang akan lebih baik dari tahun yang telah berlalu.Semoga jalan yang aku bakal lalui disenangkan laluannya dan menjurus ke arah kebaikan...Amin.


No comments: